august 26, 2020

Blasfemisk klippekunst

Denne saken ble først publisert i Cinema 5/2014

Er det å klippe om andres filmer til sin egen versjon den høyeste form for lovprisning, eller banning i filmkirka?

Tekst: Torgeir Blok

Da Star Wars ble relansert som ”special edition” i 1997, ble fansen rasende. Det viste seg nemlig at George Lucas ikke bare hadde fikset på spesialeffektene, men også gjort vesentlige omredigeringer, deriblant i den berømmelige barscenen hvor karakteren Han Solo uprovosert skyter dusørjegeren Greedo.

I den nye versjonen rekker Greedo å utløse et skudd før han selv blir drept, og om skuddvekslingen bare varer et knapt sekund av den to timer lange filmen, hadde den bitte lille forandringen så enorme ringvirkninger at mange mente det skaper to vidt forskjellige historier. For da den opprinnelige versjonen viste Han Solo som en rufsete rompilot med vaklende moralsk kompass, var han nå blitt en mye snillere helteskikkelse som bare dreper i selvforsvar.

Det er mye følelser rundt en film som er såpass høyt elsket, og 17 år etter omredigeringen er det fortsatt ikke uvanlig å se Star Wars-fans ikledd t-skjorter med teksten ”Han shot first”. Selv om denne forandringen ble gjort av regissøren selv, mener disse harbarka tilhengerne at ikke engang filmskapere burde ha lov til å tukle med hellig filmkunst.

Fanedit

På hjemmesiden Fanedits.org finner man derimot tusenvis av mennesker som mener at ingenting er hellig. Dette er et sted hvor hobbyklippere samles for å vise hvordan de selv har tatt saksa til hundrevis av filmer, og gjort mye større forandringer enn bare rekkefølgen på skuddvekslinger.

Her finner du filmer som Dune og Roald Dahls The Whitches klippet om til å være mer tro mot opphavsmaterialet. Sensurerte filmer som Braindead og Evil Dead får limt inn alt som er å finne av ”deleted scenes” og blir sådan betydelig mer voldelige. Gamle filmer som London after Midnight, hvor alle kopiene er forsvunnet og derfor er å regne som tapt for alltid, blir gjenskapt etter beste evne. Trøblete filmproduksjoner som Touch of Evil og Alien 3, som i sin tid ble klippet i stykker av studiosjefer, blir møysommelig satt sammen igjen etter regissørens notater. Lengre filmserier som The Dark Knight og Kill Bill, blir sydd sammen til sammenhengende opplevelser. Innviklede historier som Pulp Fiction og Back to the Future, blir klippet om til kronologisk rekkefølge. Og noen ganger settes mange filmer sammen, til å skape helt nye fortellinger.

Populær hobby

Fenomenet har vokst seg rett så stort med årene, og hjemmesiden Fanedit.org har nå over 25.000 registrerte medlemmer. Forumet yrer med liv og hver omredigerte film diskuteres og dissekeres ned til minste detalj. De har egne konkurranser og kårer månedens beste fanedit, og ser på det de driver med som videokunst.

En av de største fanedit-stjernene kaller seg The Man Behind the Mask, og forteller at han ofte jobber i månedsvis på hver film. Han har klippet om alt fra Leathal Weapon til Wall-E, til nye versjoner som blir sett av flere tusen filmelskere. For ham er det en lidenskap, og drivkraften ligger i å skape noe nytt ut av noe gammelt.

- Den beste tilbakemeldingen jeg har fått var da noen sa de fikk tårer i øynene da de så hvor fantastisk Conan the Barbarian ble etter at jeg byttet ut filmmusikken med låter fra bandet Manowar.

For klipperen som kaller seg Take Me To Your Cinema, handler det mer om at han vil fjerne scener han ikke liker, og sådan skape det han mener er bedre filmer.

- Å redigere en middelmådig film om til en litt bedre film er relativt lett. Men å gjøre en virkelig elendig film om til en enestående nytelse, det er mye sjeldnere. En god fanedit må være teknisk godt sammensatt, og de beste komplimentene er ofte at folk ikke legger merke til forandringene.

Han forklarer det er svært utfordrende å redigere i ferdige filmer siden man ikke har tilgang til råmaterialet. Og noe av kunsten er å finne kreative løsninger på hvordan man kan fjerne eller legge noe til, uten at det merkes på lydsporet.

Nordmannen med kallenavnet Dangermouse forteller at han brukte over to år på å ta fra hverandre Matrix 2 og 3, og sy de sammen igjen til en mye kortere film som er bedre enn begge to hver for seg.

- Det er fantastisk å få utløp for kreativiteten sin. Jeg aner ikke om mine versjoner blir sett av 20 eller 200 mennesker, men du lager en fanedit for din egen del. Hvis andre sette pris på dem, så er det fint, men dette er definitivt en hobby, og ikke en jobb.

Han mener at fanedit-samfunnet er fantastisk, og understreker at det er strengt forbudt med piratkopiering. Hjemmesiden har flere advarsler hvor det står at alle som vil se en fanedit også må eie originalversjonen, og selv om dette egentlig er umulig å kontrollere i praksis, forteller Dangermouse at han har gått ut og kjøpt filmer han ellers ikke ville brukt penger på, bare for å kunne se omredigerte versjoner med god samvittighet.

Religiøs videosynd

Ikke alle er like hederlige. I 2002 ble videokjeden CleanFlicks saksøkt for å distribuere filmer de selv hadde redigert om til versjoner som var ”trygge å se på” for Amerikas religiøse befolkning. De hadde da distribuert nesten 1000 filmer i ”familievennlige” utgaver, noe som vekket Hollywoods vrede. Og det var til slutt den kjente regissøren Steven Soderbergh som sammen med bl.a. Steven Spielberg fikk stoppet praksisen.

Ironisk nok fikk dette tydeligvis Soderbergh til å se lyset, og i februar 2014 publiserte han selv en fanedit hvor han hadde klippet Hitchcocks Psycho sammen med Gus Van Sant sin remake av den samme filmen. I april slapp Soderbergh så en ny versjon av den legendariske filmfloppen Heaven’s Gate, som han hadde klippet nesten to timer kortere. Og nå i september kom han med sin egen versjon av Raiders of the Lost Ark, hvor han har gjort det hele til en sort-hvit stumfilm.

Avspesialisert

Noe av det som gjør at Star Wars-fansen fortsatt er så sinte på den oppgraderte Special Edition, er at filmen ikke finnes å få kjøpt i originalversjonen. De kan derfor ikke velge hvilken Han Solo de kan se, og får ikke mulighet til å dyrke filmen de elsker.

Heldigvis har ildsjelene fra fanedit-miljøet kommet til unnsetning, og en av de absolutt mest populære faneditene er Star Wars Despecialized Edition. Dette er et kjærlighetsprosjekt fra flere ildsjeler som har brukt atskillige år på å lete opp originale filmruller og gjenskapt filmen til den versjonen de husker fra kino på 70-tallet.

Om fanredigering er forbedring eller besudling av anerkjente filmverk blir derfor vanskelig å svare på. Ettersom terskelen på å redigere film på datamaskiner blir stadig lavere, ser fenomenet ikke ut til å stoppe opp med det første. Og ifølge faneditoren Adabisi, som har skapt en ny film ved å lime sammen Christian Bales karakterer i American Psycho, Batman Begins og The Machinist, kommer de eneste negative tilbakemeldingene fra folk som har gjort seg opp en mening før de har sett det med egne øyne.

© Copyright by Torgeir Blok