En galaxe langt, langt borti Tyskland
Foto: Per Christian Holm |
Sommeren 2013 møttes over 20.000 filmentusiaster fra hele verden i den tyske byen Essen, for å ta del i verdens største Star Wars-messe. Cinema var selvfølgelig på plass og fikk en ny forståelse for hva det innebærer å være virkelig hardbaka fan.
Tekst: Torgeir Blok
Køen er uendelig. Siden vi er så heldige å ha pressepass kan vi gå rett forbi, men likevel tar det lang til å passere rekken med fans som snirkler seg på kryss og tvers over flere kvartaler. Og da vi endelig runder et hjørne og tror vi ankommer inngangen, viser det seg å være langt igjen.
Mange av de ventende har kledd seg ut som jedi-krigere og stjerneprinsesser, og duellerer med lyssverd i den flere hundre meter lange køen. Men siden det er over 30 varmegrader i skyggen, står de fleste stille med en stormtrooper-hjelm under armen og tørker svette fra pannen.
Da vi omsider kommer inn døren til de enorme messelokalene, trer vi rett inn i en gavebutikk. Et mylder av ivrige shoppere løper fra hylle til hylle med armene fulle av fotballer dekorert som Dødsstjernen, kaffekrus med smilende Yodaer, Ewok-bamser i alle størrelser og t-skjorter med sitater fra filmene de alle elsker. Kjøpegleden er frenetisk, og køen til kassa strekker seg allerede ut av butikken. En eldre dame med grått hår og gåstokk forteller Cinema at hun er her for å kjøpe julegaver til barnebarna, men innrømmer at noe er til seg selv også.
Vi baner oss videre inn i messehallen forbi en gigantisk stridsvogn på fire bein, også kjent som en Walker, som står truende midt i folkemengden. Flere detaljrike romskip og kulisser fra filmene er også plassert rundt omkring. Og publikum står i nye køer for å bli fotografert sammen med blant annet Darth Vader ved et Tie-Fighter romskip, og den berømmelige hulen der Yabba the Hutt har lenket opp to sexy prinsesser i gullbikinier.
Romvesen og roboter
Lyden av flere hundre lyssverd blandes med den konstante summingen av kamerablitser fra kostymekledde folk som stopper hverandre opp for å ta bilder sammen. Her kan gutter være mektige jedi-krigere, og jenter være prinsesser, eller omvent. I tillegg til populære karakterer som Darth Maul og Obi Wan Kenobi, er også utallige utkledd som bounty hunters, wookiees og til og med en og annen Jar Jar Binks. Desto mer imponerende utkledning desto mer oppmerksomhet får de, og de som vanligvis ikke kjenner spotlighten blir behandlet som superkjendiser.
I filmen The Empire Strikes Back ender Luke Skywalker som kjent opp med en robothånd, og på messegulvet ser vi flere handikappede med autentiske robotarmer og bein, som hilser på droider mens de ruller rundt og bliper elektroniske fraser.
I standen til R2D2 Builders Club, finner vi robotbyggeren Jan sammen med over 20 forskjellige versjoner av den elskverdige droiden. Han forteller det kan ta opptil 5 år å bygge en droide, alt ettersom hvor detaljert og funksjonell den skal være, men han viser også frem en 3D-printer som kan produsere små versjoner på under en time.
Blant bråtevis av barn som peker på lyssverd med tiggende øyne til foreldre som hever bryna når de ser prisen, finner man også en god del eldre fans. I standen til Mandelorian Mercs Germany treffer vi Christian (43) som sier han så den originale filmen på kino i 1977. Han er selv iført et krigersk kostyme, og mener Mandelorian-stilen er mye kulere enn de klassiske lyse- og mørke sidene av Star Wars universet, fordi han kan være mer kreativ i kostymelagingen. Det har tatt ham tre år å gjøre uniformen ferdig, og selv om han gjerne skulle tatt seg en rundtur og sett hva annet som finnes på messen, får han aldri gå langt før han blir stoppet av folk som danner kø for å ta bilde sammen med ham.
Prislappen på berømmelse
En eldre dame tar tak i armen min og spør fortvilet om hun har misforstått noe. Det kan vel ikke stemme at det koster 120 euro å få autografen til Mark Hamill? Det viser seg derimot å være slik, og køen for å kjøpe autografbilletter er en av de lengste på messen.
Patrick Schulze (27) har ikke noe imot å betale den høye summen, og står gjerne i kø for å kjøpe billett, bare for å stille seg i en ny kø for å få en autograf.
- Tenk å få håndhilse på selveste Luke Skywalker. Det er nesten ikke til å tro, sier den ivrige fansen som selv er utkledd som en Jedi. Han legger til at autografene lett kan bli solgt for over 500 euro på eBay.
Mark Hamill selv har et noe mer distansert forhold til rollen han spilte for 30 år siden. Han forteller at første gangen han ble møtt av viltre fans som stormet imot ham i 1977, måtte han snu seg for å se om det gikk noen berømte personer bak ham. Selv har han ikke sett filmene på over 10 år, siden han synes det er rart å se seg selv på skjermen, men håper likevel det kanskje vil være en plass for ham i den nye trilogien.
Hamill er derimot bare en av flere titalls stjerner man kan hilse på. Og blant teknikere som stod bak animatroniske dukker i de gamle filmene, sitter den 112 cm. høye Kenny Baker som i sin tid var inni R2D2. Rett ved sidna ham sitter 213 cm høye Peter Mayhew som en gang var ikledd Chewbaccas pels. Da begge blir hjulpet bort i rullestoler blir vi minnet om at det er en god stund siden filmene hadde premiere.
Blant alle kjendisene finner vi også Ashley Eckstein (31). Hun har blitt berømt for å være stemmen til en av karakterene i animasjonsserien Star Wars: The Clone Wars, og har dessuten startet klesmerket HerUniverse.com som designer Star Wars klær spesifikt til kvinner. Da Cinema spør hvordan det står til med salget, forteller hun at nesten halvparten av Star Wars fansen faktisk er kvinner, og at hun sender klær til hele verden.
På messegulvet treffer vi også på Anthony Daniels, kjent som C-3PO. Jeg får knapt spurt ham hvordan det er å være så berømt for en 30 år gammel film hvor han ikke engang fikk ansiktet på lerretet, før vi er omringet av over hundre ivrige fans som effektivt danner en ny kø for å ta bilder sammen med skuespilleren. Jeg må høflig flytte meg til side, mens Daniels inntar godt innøvde positurer foran blitsende kameraer.
Carrie Fisher tar seg også en shoppingtur sammen med to vakter, og baner seg forbi utallige jenter utkledd som prinsessen hun selv spilte for 30 år siden. Heller ikke hun får gå umerket lenge, før hun er omringet av måpende menn. På spørsmål om hva den merkeligste fanopplevelsen hun har hatt, forteller hun at hun en gang var på en bensinstasjon hvor mannen bak kassa fortalte at han «tenkte» på henne minst fire ganger hver eneste dag.
Livsvarig kunst
Matt Bush er en kunstner som har tegnet Star Wars figurer i over 20 år. Han tilbyr blant annet en hel serie samlekort, og forklarer at karakterene fra den mørke siden definitivt er mest populære blant kjøpeglade fans. Han finansierer også sin egen kortfilm gjennom tegninger han har solgt til selveste George Lucas, og forteller at selv om han har stått ved siden av Lucas flere ganger på Skywalker Ranch, har han aldri fått sagt hei. Besøkende på ranchen må nemlig signere en kontrakt som sier at de ikke skal hilse på George Lucas, hvis han ikke prater til deg først. Ellers hadde den legendariske filmskaperen aldri fått gå i fred.
Lego er heller ikke fremmed for Star Wars universet, og en engen stand er dedikert til kjente karakterer som er bygget i full størrelse av de firkantede byggeklossene. En lego-bygger vi snakker med forteller stolt at hans rekreasjon tok et halvt år å sette sammen, og at hver minste detalj skal stemme.
Alex (23) fra Chicago tar sin andre Star Wars tattoo på messen, men bedyrer at dette blir langt ifra hans siste. Det jobber 17 tatoveringsartister her, og over 200 mennesker får tatovert Star Wars-motiver på kroppen i løpet av de tre dagene messen varer. Matt Warner (39) fikk sin første Star Wars tattoo i 1993 og har siden den gang dekket store deler av kroppen med karakterer fra filmene. På spørsmål om hvorfor han velger å tatovere seg med filmkarakterer, forklarer han det enkelt slik:
- Put what you love on your body, not what other people say is trendy.
Jedi-kraft på boks
Jedi-kraften ligger som tåke over den gedigne messehallen, og etter å ha fått legoklosser, kostymer, lyssverd, romskip, klistremerker, bøker, kaffekopper, wunderbaum og dørmatter opp til ørene, tar vi turen ut til Star Wars cafeen, hvor titalls prinsesser spiser tyske schnitzler, sammen med like mange Darth Vaders.
Her treffer vi på Nibha og Nina, to jenter i 20-årene som elsker stormtroopers, og snakker om filmene som om de var ekte hendelser. De diskuterer galaksepolitikk og følelseslivet til karakterene, og innrømmer begge å ha prøvd å få ting til å fly med ren tankekraft.
- Tenk så kult å ha jedikrefter, og kunne få ølen din til å fly fra bordet og inn i hånden, sier Nina med drømmende øyne.
På scenen
Utenfor jungelen på messegulvet, er det også flere rom der det holdes foredrag, for eksempel om hvordan du bygger din egen R2D2, eller sminker deg som et romvesen. Her treffer vi på amerikaneren Robert Cunningham (29) som nylig reiste til Norge for å ta bilder av fjellet der The Empire Strikes Back ble filmet. Han har også reist til Tunisia for å gjenoppbygge de forfalne kulissene av huset til Luke Skywalker, og gjort at det nå står åpent for turister. Ifølge ham har Star Wars blitt såpass populært at det ikke lenger blir sett på som nerdete å være fan.
- Siden Star Wars ikke utspiller seg på jordkloden, har det ikke noe å si hvilken nasjonalitet, hudfarge eller religion du tilhører. Og med alle Star Wars-spill, tv serier, bøker og tegneserier som finnes i dag, er universet blitt så stort at du ikke kan holde oversikt lenger, sier den ivrige fansen som dessuten har designet sin egen Star Wars ring.
Den kortvokste skuespilleren Warwick Davis, kjent fra blant annet Willow og Leprechaun-filmene, er programleder for et eget sceneshow hvor han snakker med folk som jobbet på de gamle filmene. Enten det er konseptkunstnere som viser bilder av romskip, eller den onde keiseren i form av skuespiller Ian McDiarmid som synes det er dumt at hans karakter er død når det er så mye som enda ikke er fortalt, blir hver setning møtt med brølende jubel fra publikum.
Warwick Davis håper selv det blir flere Ewoks i de nye filmene og forsøker å overtale sjefen for Lucas Film, den enormt suksessfulle filmprodusenten Kathleen Kenedy, til å implantere flere kortvokste karakterer. Hun holder derimot kortene tett til brystet, men avslører omsider at John Williams skal lage musikken også til neste Star Wars trilogi.
Kostymekonkurranse
Av alt som skjer på de mange scenene er det kostymekonkurransen som er mest populær. Og deltakerne er så mange at de blir delt opp i kategoriene droider, romvesen, jedier, sither, soldater og prinsesser. Blant de mer imponerende kostymene kan det nevnes en Wampa som er over 3 meter høy, en gutt med Darth Vader hjelm som ruller inn i en rullestol omgjort til et tie-fighter romskip, en kvinnelig Obi-Wan fra Japan, og en Liam Neeson-lookalike som takker kona for at han fikk lov til å gro skjegg.
Da Cinema tar en prat med Alyona (25), den russiske vinneren av prinsessekategorien, forteller hun å ha brukt halvannet år på kostymet sitt og har ikke ord for hvor mye det betyr å vinne.
Lyssverd på lerretet
Senere på kvelden holdes det en utendørsvisning av Return of the Jedi i en nærliggende park. Om lavt volum gjør det vanskelig å høre hva karakterene sier gjør det ingen ting, da publikum kan all replikkene utenat og klapper og jubler for hver scene. Filmen blir fulgt av et profesjonelt lyssverdshow, der Darth Vader står igjen som seierherre til brølende jubel fra tusenvis av kostymekledde fans.
En dame som jobber i en kiosk i parken, kan derimot ikke skjønne at folk gjør så mye oppstyr for noe så dumt som en science fiction film. Etter at vi har vasset i den altoppslukende Star Wars messen i flere dager, er det lett å glemme at det finnes en verden utenfor. Men da neste trilogi allerede er underveis, er det mye som tilsier at den ekstreme dyrkelsen av et univers langt, langt borte, kommer til å vare en lang, lang tid fremover.
© Copyright by Torgeir Blok